ماهواره افغان ست یک افتتاح گردید

superadmin
پنجشنبه ۱۳۴۸/۱۰/۱۱ - ۵:۳

نخستین ماهواره افغانستان (افغان ست یک) به طور رسمی توسط محترم محمد یونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان و محترم امیرزی سنگین وزیر مخابرات وتکنالوجی معلوماتی، طی یک محفل باشکوه وبا حضور داشت مقامات دولتی، وکلای شورای ملی، نماینده های رسانه های همگانی افتتاح گردید.

 محفل یاد شده به روز شنبه مورخ20 ثور سال 1393 در هوتل کابل سرینا برگزارگردید. محترم امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوجی معلوماتی کشور که در افتتاح این محفل صحبت می نمود؛ افتتاح ماهواره افغان ست 1 را یک گام بزرگ وارزنده در راستای پیشرفت وترقی کشور خواند. وی همچنان به دست آورد های 12 ساله حکومت افغانستان اشاره نموه گفت که در طی این دوازده سال به پیشرفت های زیادی در تمام عرصه ها دست یافته است. وی نیز به دست آورد ها وپیشرفت های سکتور مخابرات کشور پرداخته یاد یاور شد که تا اکنون در سکتور مخابرات وتکنالوجی معلوماتی کشور پیشرفت های چشمگیری صورت گرفته که گفته می توانیم؛ در حال حاضرحدود 90 فیصد مردم کشور از خدمات مبایل استفاده می کنند و خدمات انتر نت در 20 شهر بزرگ از طریق 3G فعال گردیده و به سرعت در حال گسترش می باشد.

محترم سنگین افزود که استفاده از مبایل و تکنالوجی معلوماتی امروزه یکی از نیاز های مهم زنده گی مردم کشور می باشد که در بخش های حکومت داری، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره نقش عمده و اساسی را ایفامی نماید.

وزیر مخابرات، رشد رسانه های همگانی برقی را در کشور در طی یک دهه اخیر بی سابقه خوانده و گفتند که افزون بر صفحات انترنتی، یوتیوب، فیسبوک و تویتر درحال حاضر89 تلویزیون و 220 رادیو در سراسر افغانستان فعالیت دارند. وی گف: جهت بهبود و گسترش نشرات تلویزیون ها در تمام نقاط کشور این وزارت دو ابتکار بزرگی را انجام داده که یکی تبدیل نمودن سیستم های تلویزیون از انالوگ به دیجیتل و دیگری هم پخش نشرات تلویزیون ها از طریق ماهواره افغان ست 1 می باشد.

محترم سنگین افزود که در قسمت تبدیل نمودن سیستم تلویزیون به دیجیتل فوایدی چون: کیفیت صدا و تصویر، استفاده موثر از فریکانس و گسترش ساحه نشرات و در قسمت پخش نشرات از طریق ستلایت گفته می توانیم که مردم کشور در هر نقطه می توانند با نصب یک آنتن تمام تلویزیون های کشور را بصورت خوب تماشا نموده واز بر نامه های آن مستفید گردند.

همچنان وزیر مخابرات در خصوص ماهواره افغان ست 1 صحبت نمود گفت که این ماهواره  12ترانسپاندر ظرفیت فعال  دارد که ضروریات کشور را در حال حاضر مرفوع می سازد. وی افزود که هفت سال از عمر این ماهواره باقی مانده و ما به اساس تفاهمنامه ای که باشرکت یوتل ست به امضا رسانیده بودیم، تفاهم صورت گرفته است که  تا هفت سال آینده ماهواره افغان ست 2 باید آماده و بجای افغان ست 1 فعال گردد.

سپس محمد یونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان فعالیت این ماهواره را رسما افتتاح  نمود و در سخنان خویش افتتاح این ماهواره را یک دست آورد بزرگ و بی نظیر خوانده وبرای تمامی ملت افغانستان و بخصوص دست اندر کاران وزارت مخابرات تبریک گفت.

 

وی در ادامه به دست آورد ها و فعالیت های این وزارت اشاره نموده گفت که این اولین بار یا اولین ابتکار و فعالیت وزارت مخابرات نیست بلکه این وزارت در طی دوازده سال گذشته به دست آورد های چشمگیر و قابل ملاحظه ای نایل آمده و در میدان عرضه خدمات مخابراتی وانتر نتی برای هموطنان ما همیشه خوب درخشیده است.

معاون اول راست جمهور گفت که وزارت مخابرات وتکنالوجی معلوماتی توانسته است تا بازار رقابت را میان سکتور خصوصی گرم نموده و از آن به نفع مردم و پیشرفت سکتور مخابرات سود جوید که گفته می توانیم امروزه بیشتر از 51 شرکت خصوصی در این عرصه فعالیت دارند و وزارت مخابرات توانسته است عواید هنگفتی را از این طریق به خزانه دولت افغانستان جمع آوری نماید.

غلا نبی فراهی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ یکی دیگر از سخنرانان محفل بود. وی افتتاح این ماهواره را یک دست آورد بزرگ و قابل افتخار برای مردم افغانستان و خصوصا وزارت مخابرات دانست.

ناگفته نباید گذاشت که  به اساس تفاهم نامه وزارت مخابرات وتکنالوجی معلوماتی باشرکت یوتل ست که چندی قبل به امضا رسیده بود، این ماهواره در مدار 48 درجه شرقی برای افغانستان جابجاگرید و سر از امروزبه فعالیت آغاز نموده است.  ازجمله سهولت های که از طریق این ماهواره برای مردم کشور و بخصوص مناطق دور دست مهیا می گردد سهولت های چون: گسترش ارتباطات مخابراتی وانتر نتی، گسترش نشرات رادیو و تلویزیون، همچنان در پهلوی آن، تلویزیون های افغانستان در کشور های همسایه وکشورهای آسیای مرکزی و خاور میانه نیز می توانند که نشرات داشته باشند. این ماهواره سالانه مبلغ 15 میلیون دالر امریکایی عواید نیز برای دولت افغانستان دارد.

 

تازه ترین خبر

پنجشنبه ۱۴۰۳/۴/۱۴ - ۱۳:۷
Background image

نظارت از مراکز خدمات مشتریان شرکت‌های مخابراتی در ولایت هلمند

ریاست مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولایت هلمند از مراکز خدماتی مشتریان شرکت‌های مخابراتی در این ولایت بررسی و نظارت...

چهارشنبه ۱۴۰۳/۴/۱۳ - ۱۲:۵۹
Background image

گسترش خدمات شرکت‌های مخابراتی در ولایت پروان

با هدايت وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و تلاش رياست مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولايت پروان، ۶ سايت مخابراتی در مرکز و ولسوالی‌ها...

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۴/۱۲ - ۱۱:۴۲
Background image

دیدار رئیس مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولایت کندز با استادان پوهنځی کمپیوتر ساینس پوهنتون ولایت کندز

رئیس مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولایت کندز با استادان پوهنځی کمپیوتر ساینس پوهنتون این ولایت دیدار کرده  و در مورد ارتقا...

بازگشت به خبر