راه ابریشم دیجیتال؛ طرح جدیدی برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای

superadmin
پنجشنبه ۱۳۴۸/۱۰/۱۱ - ۵:۳

محترم عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان و هیأت همراه به دعوت کشور دوست  و همسایه ترکمنستان به هدف شرکت در نهمین کنفرانس بین المللی مخابرات و تکنالوژی معلوماتی روز سه شنبه  مورخ 24 سنبله سال جاری وارد عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان شدند.

در ضیافت شبانه‌ای که به افتخار هیأت افغانی با میزبانی معین وزارت مخابرات کشور ترکمنستان برگزار شده بود، محترم وحیدی  از پیشرفت‌های چشمگیر سکتور تکنالوژی معلوماتی افغانستان به جانب کشور ترکمنستان معلومات دادند. وزیر مخابرات و تکنالوژی افغانستان از نقش بسیار مهم و سازندۀ تکنالوژی معلوماتی در جهت انسجام و اتصال منطقه‌ای و نقش  استراتیژیک افغانستان درین اتصال صحبت کردند. همچنان، محترم وحیدی از جادۀ ابریشم دیجیتال صحبت نموده  و از  کشور‌های منطقه خواست که برای تحقق این هدف مشترک همکاری کنند. بالمقابل، هیأت ترکمنستان از شرکت افغانستان در نهمین کنفرانس و نمایشگاه تکنالوژی معلوماتی تشکر نموده و به گونۀ متقابل اعلام همکاری نمودند. علاوه برآن، در ضیافت متذکره رییس  عمومی RCC ( سازمانی که در عرصۀ مدیریت و تنظیم امور تکنالوژی معلوماتی در منطقه می پردازد)، خواستار عضویت افغانستان در آن سازمان  شدند که از جانب هیأت افغانی مورد استقبال قرار گرم گرفت.

سپس، به تاریخ 25 سنبله سال جاری محترم عبدالرزاق وحیدی و هیات همراه افغانی اش  در محفل افتتاحیۀ  نهمین نمایشگاه و کنفرانس مخابرات و تکنالوژی معلوماتی تدویر شده در عشق آباد شرکت نموده و از شرکت‌ها    و دست اندرکاران عرصه تکنالوژی معلوماتی  بازدید نموده و  از ایشان در موارد مختلف خواستار معلومات گردید. بعد از ظهر همان روز محترم وحیدی در نهمین کانفرانس مخابرات و تکنالوژی معلوماتی شرکت نموده سخنرانی خود را تحت عنوان جاده ابریشم دیجیتالی از مسیر افغانستان به سمع شرکت کننده‌گان کنفرانس رساند. در سخنرانی آقای وحیدی که حاوی دستآورد‌های یک دهه اخیر افغانستان در سکتور تکنالوژی معلوماتی بود، روی فصل جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای در عرصۀ مواصلات و مخابرات منطقه‌ای توجه و تمرکز صورت گرفته‌بود. افزون بر این، در حاشیه کنفرانس نامبرده هیأت افغانی با نماینده‌گان کشور‌های قزاقستان و ترکمنستان به  هدف ایجاد همکاری و هماهنگی در راستای اتصال فایبر افغانستان و ترانیزیت انترنت به کشور های آسیا میانه و جنوب آسیا دیدار نمودند. کشور های متذکره از آماده گی‌های شان به منظور بالا بردن ظریفت انترنت تا اخیر سال میلادی به جانب افغانستان اطمینان دادند.

قبل از ظهر 26 سنبله، نماینده‌گان کمپنی (ROSE TELECOM)  به دعوت هیأت افغانی به محل وزیرت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان تشریف آروده و روی موضوعات مختلفی از جمله بلند بردن ظرفیت انترنت افغانستان و وصل  نمودن افغانستان از طریق ترکمنستان و آذربایجان به فدراتیف روسیه اطمینان دادند. با تطبیق همچو پروژه‌هایی  که از جانب محترم وحیدی پیشنهاد گردید، تصوّر براین است که در آینده‌های نزدیک  افغانستان شاهد تنزیل چشمگیر در کیفیت و قیمت انترنت خواهد بود. هم‌چنان، محترم گل احمد راستمن رییس شرکت مخابراتی افغان تیلی کام  در کنفرانس مخابرات و تکنالوژی معلوماتی آن کشور،  روی دستاوردها و پیشرفت‌های اخیر این شرکت برای شرکت کننده گان معلومات جامع و همه شمول ارایه نمود.

بدون تردید، شرکت محترم عبدالرزاق وحیدی و هیات همراه شان در نهمین  کنفرانس مخابرات و تکنالوژی ترکمنستان یک سلسله امیدواریهایی را برای شروع و تداووم همکاری در سکتور تکنالوژی معلوماتی و مخابراتی درسطح آسیا میانه و فراتر از آن در جمهوری فدراتیف روسیه به وجود آورده است که این خود دستاورد بزرگی در راستای بالا بردن ظرفیت و تنزیل نرخ انترنت در کشور و همچنان، در امر تبادله معلومات و فن آوری‌های جدید میان مردمان کشور‌های منظقه به حساب می‌رود.

 

 

تازه ترین خبر

پنجشنبه ۱۴۰۳/۴/۱۴ - ۱۳:۷
Background image

نظارت از مراکز خدمات مشتریان شرکت‌های مخابراتی در ولایت هلمند

ریاست مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولایت هلمند از مراکز خدماتی مشتریان شرکت‌های مخابراتی در این ولایت بررسی و نظارت...

چهارشنبه ۱۴۰۳/۴/۱۳ - ۱۲:۵۹
Background image

گسترش خدمات شرکت‌های مخابراتی در ولایت پروان

با هدايت وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و تلاش رياست مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولايت پروان، ۶ سايت مخابراتی در مرکز و ولسوالی‌ها...

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۴/۱۲ - ۱۱:۴۲
Background image

دیدار رئیس مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولایت کندز با استادان پوهنځی کمپیوتر ساینس پوهنتون ولایت کندز

رئیس مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولایت کندز با استادان پوهنځی کمپیوتر ساینس پوهنتون این ولایت دیدار کرده  و در مورد ارتقا...

بازگشت به خبر