اشتراک هیأت رهبری وزارت مخابرات وتکنالوژی معلوماتی در پانزدهمین کنفرانس جهانی مخابراتی

superadmin
پنجشنبه ۱۳۴۸/۱۰/۱۱ - ۵:۳

محترم عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات وتکنالوژی معلوماتی افغانستان طی یک سفررسمی ودر راس یک هیأت از وزارت مخابرات وتکنالوژی معلوماتی کشور، به یکصد و پنجاهمین سال روز تأسیس اتحادیه جهانی مخابراتی (ITU) و در پانزدهمین کنفرانس جهانی مخابراتی که توسط اتحادیه بین المللی مخابراتی (ITU)، در شهر بوداپست کشور هنگری برگزار گردیده بود؛ اشتراک نمودند. دراین کنفرانس به تعداد 4000 تن از 129 کشور از سر تا سر جهان اشتراک نموده بودند. تعداد 235 تن رهبر هیئت‌ها به نمایندگی از دولت‌ها ، محققین ، متشبثین خصوصی ، کمپنی‌های بزرگ و معتبر جهان در این کنفرانس حضور داشتند.

کنفرانس یاد شده که تحت نام ITU Telecom World 2015  برگزار گردیده بود؛ مدت چهار روز را (12 اکتوبر الی 15 اکتوبر) در برگرفت. در روز نخست، پرو گرام با بیانیه آقای  Houlin Zhao سکرتر جنرال اتحادیه بین المللی مخابراتی (ITU) و بیانیه آقای Viktor Orbán  صدراعظم جمهوری هنگری (مجارستان) افتتاح گردید.

ابتدأ آقای Houlin Zhao سکرتر جنرال ITU بیانیه خویش را با خوش آمدگویی اشتراک کنندگان آغازنموده و روی نقش نوآوری سرمایه گزاران کوچک و متوسط (SMEs ) و دیجیتالی شدن امور زندگی صحبت نمود.این کنفرانس چهار روزه در بخشهای چون: برگزاری نمایشگاه، جلسه میزگرد وزیران، بحث و مذاکرات روی موضوعات مهم تخنیکی ، جلسات هیت‌ها و گروپهای تخنیکی (Panel sessions)،جلسه ارایه نوآوری‌ها وغیره) تنظیم گردیده بود.

محترم عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات کشور نیز در جلسه‌ی میزگرد وزیران که در روز دوم برگزار گردیده بود، به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص دستاورد‌ها و پلان‌های کشور در عرصه مخابرات سخنان خویش را ارایه نموده وهمچنان در رابطه به همکاری، ارتباطات و اتصالات منطقوی، حمایت از رقابت سالم، جذب سرمایه گزاری و حمایت از سرمایه گزاری‌های کوچک ومتوسط( SMEs)  براساس سیاست‌های ITU و پروگرام Budapest Call for Action  صحبت نمودند.
 

هیأت افغانی در حاشیه‌ی کنفرانس ITU Telecom World 2015  ، ملاقات های موثر و پردست آورد نیز داشتند که خلاصه‌ی دیدارها و موضوعات مورد بحث ذیلاً ذکر می‌گردد:

دیدارها و مسایل مورد بحث:

1)- ملاقات هیات افغانی با داکتر علی محمد عباسوف وزیر مخابرات و تکنالوژی جمهوری آذربایجان و آقای  ایاز آ بایراموف رییس دیپارتمنت همکاری های بین المللی آذربایجان. در این ملاقات  موضوعات به بحث گرفته شد: بازبینی و بررسی مجدد تفاهمنامه‌ی که چند سال قبل بین دوکشور امضا شده بود؛ عرضه خدمات آسان (One Stop Shop)،‌همکاری در توسعه سیستم آدرس دهی شهرکابل، انتقال تجارب، تحقیقات و توسعه پروژه های IP/MPLS ، e-Voting system، بررسی امکانات متخصصین آذربایجان جهت انکشاف ظرفیت در ساحه حکومتداری الکترونیکی از طریق آموزش از راه دور برای کوتاه مدت و میان مدت). در نتیجه این ملاقات کشور آذربایجان 1.5 میلیون دالر به افغانستان وعده‌ی همکاری نمودند.

2)- ملاقات با آقای نیکولای نیکیفوروف وزیر مخابرات و ارتباط جمعی فدراتیف روسیه؛ در این ملاقات روی چند موضوعات تبادل نظر و تفاهم صورت گرفت: معرفی تیم کاری از هردوطرف جهت کار روی پروژه های مختلف، حمایت دولت روسیه از پروژه های سافت ویر، همکاری کشور روسیه در خصوص پروژه های زیربنایی، تبادل متخصصین تکنالوژی معلوماتی جهت انکشاف ظرفیت.

3)- ملاقات با داکتر محمود "واعظی" وزیر ارتباطات وفن آوری اطلاعات ایران؛ در این ملاقات روی موضوعاتی چون: ( توافق روی بررسی تفاهمنامه که چند سال قبل امضاشده بود، همکاری‌های کشور ایران درپروژه‌های مخابراتی وتکنالوژی معلوماتی وبرنامه‌های کوتامدت و دراز مدت آموزشی، همکاری درپروژه فایبرنوری، توسعه سافت ویر درافغانستان، همکاری در مدرن سازی خدمات پستی) بحث و توافق صورت گرفت. همچنان، وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایران، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و هیئت افغانی را به ایران جهت باز دید و بحث بیشتر دعوت نمودند.

4)- ملاقات با نماینده بانک جهانی (WB): دراین ملاقات روی موضوعات( توسعه شبکه فایبرنوری و پروگرام ستلایت، توسعه حکومتداری موبایل و حکومتداری الکترونیکی، پالیسی باز و مسایل مقرراتی) بحث صورت گرفت. بانک جهانی برای سال 2016  مبلغ "10 میلیون دالر" به این وزارت وعده هم‌کاری نمود.


5)- ملاقات با رییس اداره توسعه مخابرات ITU آقای  براهیما سانا ومعاون ITU که روی پلان‌های مخابراتی و تکنالوژی معلوماتی کشور بحث صورت گرفت. در این ملاقات، معاون ITU در خصوص آموزش کارمندان افغانستان در بخشهای تکنالوژی معلوماتی و حکومتداری الکترونیکی وعده همکاری نموده و همچنان اظهار داشت که از UNDSA خواهد خواست تا  با وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان در خصوص آموزش‌ها همکاری بیشتر نماید.

مذاکرات و تفاهمات اساسی با کشور استوانیا:

 وزیر مخابرات و تکنالوژی افغانستان به ادامه‌ی سفر رسمی خود به کنفرانس سالانه اتحادیه‌ی بین المللی مخابرات(ITU) ، از 20-22 اکتوبر به کشور استوانیا سفر نموده و ضمن بازدید از نهادهای تحصیلی و تکنالوژی آن کشور، با مقامات آن کشور در ارتباط به زمینه‌ها و فرصت‌های همکاری بین دو کشور صحبت نمود. آقای وحیدی در این سفر ازچگونگی کارکرد پروژه حکومت داری X-road که یکی ازموفق ترین پروژه حکومت داری برقی درجهان به حساب می آید، دیدار بعمل آورد. وی با دیدن پروژه یاد شده مصمم شد این پروژه را در افغانستان جهت تبادله برقی مکتوب و اسناد بین ادارات دولتی مورد استفاده قراردهد؛ در زمینه کشور استونیا افغانستان را همکاری می‌نماید.

در این سفر یک تفاهمنامه‌ی مشارکت اکادمیک بین دو کشور نیز به امضاء رسید؛ که براساس آن دولت استونیا تعهد سپرد، زمینه تحصیلات عالی را برای محصلین افغانستان درمقاطع ماستری ودکتورا فراهم سازد؛ برعلاوه زمینه همکاری بین انستیتوت مخابرات وتکنالوژی معلوماتی افغانستان و دانشگاه تلین استونیا ایجاد گردید. در زمینه، مسوولین دانشگاه تلین متعهد شد تا زمینه‌ی آموزش های آنلاین را مهیا سازند. طبق توافق بدست آمده کشور استونیا استادان دانشگاه تلین را برای تدریس در انستیتوت مخابرات وتکنالوژی معلوماتی افغانستان اعزام  نموده وهمچنان نصاب تحصیلی انستیتوت را معیاری می‌سازند.

براساس توافقات انجام شده قراراست هفته‌ی آینده یک هیأت رسمی از طرف دولت استونیا به افغانستان سفر نموده و از انستیتیوت تکنالوژی و مخابرات افغانستان و هم‌چنان، زیربناهای مرتبط به حکومتداری برقی این کشور بازدید نماید.

تازه ترین خبر

پنجشنبه ۱۴۰۳/۴/۱۴ - ۱۳:۷
Background image

نظارت از مراکز خدمات مشتریان شرکت‌های مخابراتی در ولایت هلمند

ریاست مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولایت هلمند از مراکز خدماتی مشتریان شرکت‌های مخابراتی در این ولایت بررسی و نظارت...

چهارشنبه ۱۴۰۳/۴/۱۳ - ۱۲:۵۹
Background image

گسترش خدمات شرکت‌های مخابراتی در ولایت پروان

با هدايت وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و تلاش رياست مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولايت پروان، ۶ سايت مخابراتی در مرکز و ولسوالی‌ها...

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۴/۱۲ - ۱۱:۴۲
Background image

دیدار رئیس مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولایت کندز با استادان پوهنځی کمپیوتر ساینس پوهنتون ولایت کندز

رئیس مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولایت کندز با استادان پوهنځی کمپیوتر ساینس پوهنتون این ولایت دیدار کرده  و در مورد ارتقا...

بازگشت به خبر