جلسه آشنایی و تبادل نظر با محصلین پلی‌تخنیکی و مخترع جوان کشور برگزار گردید

superadmin
Thu, Jan 01 1970 5:03 AM

 

به منظور ترویج و نهادینه سازی فرهنگ نوآوری در عرصه تکنالوژی معلوماتی در کشور، امروز وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی میزبان (18) تن از محصلان پوهنتون پولی تخنیک و دو تن از مخترعین جوان کشور بود. محترم عبدالرزاق وحیدی  در آغاز، از تشریف آوری جوانان مستعد و خلاق کشور تشکری نموده و خواستار همکاری آنها در تشخیص و شناسایی سایر مخترعین و نخبگان افغانستان شدند که به شکل متشتت و پراگنده به دور از انظار عامه مصروف نوآوری و اختراعات خویش هستند و تا هنوز چندان مورد حمایت قرار نگرفته‌اند.  

در ادامه وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی از نوآوری‌های محصلان و مخترعین مذکور انجام داده‌اند،ستایش کرده و خاطر نشان ساخت که همچو فعالیت‌ها از عرصه‌های مورد توجه حکومت وحدت ملی افغانستان و بالاخص وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌باشد. وی چنین تصریح کرد: «حکومت تاکنون در کار‌های شما کمترین نقش را داشته است، اما امروز ما با توجه به امکانات محدودی که در اختیار داریم، به شما وعده می‌دهیم که  ما می توانیم برای ابتکارات و اختراعات شما راهگشا و نقطه وصل باشیم. از این رو، ما حاضر هستیم  که در مرحله نخست، در قسمت حمایت تخنیکی شما و سپس، در راستای معرفی شما با سکتور خصوصی و  دولتی در حدتوان، همکاری نماییم؛‌ اما مشروط براین‌که از ابتکار و اختراعات شما معلومات کامل داشته باشیم.»

به علاوه وزیر مخابرات اولویت های وزارت مخابرات را در عرصه های نوآوری و عرصه سازی چنین خلاصه نمود:

  1. حکومتداری ا لکترونیک: ضمن ارایه معلومات مختصر در مورد مفهوم، اهمیت و حوزه کار حکومتداری الکترونیک، آقای وحیدی گفت که قسمت ایجاد سیستم‌ها  تاکنون از طرف ادارات مختلف حکومتی، ابتکاراتی صورت گرفته است، اما این سیستم های سخت افزاری و نرم‌افزاری نیاز به وصل شدن دارند. برای تحقق به این هدف، ما نیاز داریم که مهارت و ظرفیت سکتور را در بخش IOTs و Hi-Tech بالا ببریم تا بتوانیم داده‌های بزرگ(Big data) را تولید و مدیریت کنیم.  وی افزود که سیستم های ما باید قادر به پروسس و مدیریت داده های بزرگ باشند تا ما بتوانیم برنامه ملی حکومتداری الکترونیک را جامه عمل بپوشانیم.
  2. مدرن‌سازی خدمات پُستی: به منظور عصری سازی صعنت پست در کشور ما نیاز به سیستم هایی داریم که بتوانند بارکودهای محصولات متعدد را شناسایی کنند،‌و این سیستم‌ها می باید به سیستم IOTs  و  Database وصل شوند. بنا براین،‌ مهارت‌های ایجاد و استفاده از تکنالوژی‌های پیشرفته و نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جدید می‌توانند نقش کلیدی در عصری سازی پست ایفا کنند.

3 –  تشخیص نخبگان: برنامه ما این است که از میان شما، تعدادی از نخبگان را به منظور آموزش در بخش‌های  Hi-Tech، Super-Hi Tech، تکنالوژی فضایی و مدیریت اطلاعات بزرگ(Big Data)  را کنیم تا زمینه تحصیلات بیشتر و تخصصی‌تری برای شما  در انستیتیوت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، و بعداً به سویه‌های ماستری و دکتورا در خارج از کشور مساعد گردد. ارتقای ظرفیت شما حکومت را در بخش تطبیق حکومتداری الکترونیک کمک خواهد کرد.

در ادامه، محترم ایمل مرجان معین تکنالوژی معلوماتی وزارت مخابرات به ارتباط چگونگی فعالیت برنامه نور نوآوری(Dewi)  برای اشتراک‌کنندگان معلومات ارایه نموده و افزود « این برنامه اختصاصی وزارت به منظور جلب و جذب استعداد های بالنده در عرصه تکناولوژی‌‌های نوین می باشد. از طریق این برنامه تعدادی موفق به اخذ جوایز و تصدیقنامه‌ها شدند که شما نیز در این جمع قرار دارید. طرح‌ها، ابتکارات و محصولات تولیدی شما با نمایندگان بانک جهانی شریک گردیده و در آینده نزدیک، جوایز نقدی‌ای را که برای محصلین خلاق از طرف برنامه درنظر گرفته شده است، برای شما پرداخت خواهیم کرد.»

افزون برآن، محترم مرجان از عدم موجودیت یک آدرس مشخص برای شناسایی، ثبت و حمایت مخترعین و نوآوران در کشور یاد کرد و تعهد سپرد که با توجه به مأموریت کاری وزارت مخابرات، مسوولین وزارت در هماهنگی با رهبری حکومت تلاش خواهد کرد تا یک چتر رسمی و همه‌شول را برای تحقق این هدف ایجاد نماید. هم‌چنان،‌ آقای مرجان گفت که پیشنهاد مشخصی را به هدف حمایت نظام‌مند با وزیر مخابرات و اداره اتراء شریک نموده و رهبری وزارت متعهد شده است که برای تشویق از نوآوری‌ها و حمایت از مخترعین و کاشفان، صندوقی را زیر نام « صندوق حمایت از مخترعین و نوآوران»(Innovation and Invention Fund) ایجاد نماید.  

  در ادامه جلسه تعارفی، محترم وزیر مخابرات، معین تکنالوژی معلوماتی، معین تخنیکی، معین مالی و اداری، رییس اداره اترا و روسای بخش‌های مربوطه حضور داشتند، به محصلین پوهنتون پلی‌تخنیک فرصت داده شد که به ترتیب، هر یک به ارتباط مشخصات، کارکرد و اهمیت نوآوری‌های خود صحبت نموده و Presentationهای خود را برای اشتراک‌کنندگان ارایه دهند.

قابل ذکر است که برعلاوه محصلین پوهنتون پلی‌تخنیک،‌ محترم مصطفی رضایی و انجنیر امین حسنی دو تن از مخترعین جوان کشور نیز  حضور در این جلسه داشتند. آنها طی صحبت مختصری،‌ در ابتدا به ارتباط اختراعات و نوآوری‌های خود به رهبری وزارت معلومات داده و سپس، پیشنهاد‌های شان را با هیات رهبری وزارت شریک کردند که مورد توجه وزیر مخابرات قرار گرفت.

هم‌چنان،‌ محترم مصطفی رضایی، مخترع جوان کشور  از رهبری وزارت تقاضاء نمود که وی را در راه‌اندازی اولین نمایشگاه ملی اختراعات مورد حمایت قرار دهند تا از این طریق، زمینه‌ای برای تبارز استعدادهای پنهان جوانان کشور فراهم گردد. ضمناً وی از رهبری وزارت خواست که فرصت‌های آموزش‌های تخنیکی و عملی را برای آموزش نوآوری، کشف و اختراع در سراسر کشور فراهم نماید. باید گفت که پیشنهادهای مخترعین با استقبال گرم رهبری وزارت قرار گرفت.

در پایان، محترم عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نشست تعارفی و مباحثه با نوآوران و مخترعین جوان را یک کار بسیار مهم و آموزنده خوانده و تعهد سپرد که وزارت در راستای قانونمندسازی ثبت اختراعات، حمایت از مخترعین و حراست از حقوق مالکیت فکری گام‌های عملی برخواهد داشت. وی افزود: « برای اختراعات و نوآوری‌ها باید فرهنگ‌سازی شود. ما به عنوان یک نهاد مرتبط، کمک می‌کنیم تا در این بخش‌ها به تدریج،‌ ظرفیت به وجود بیاید و شما بتوانید در آینده،‌ سکتور تکنالوژی معلوماتی کشور را رهبری کنید. به هیچ وجه فقر و تنگدستی را مانع رشد استعداد های تان تصور نکنید. ما در حد توان تلاش می‌کنیم که زمینه ادامه تحصیلات شما را در داخل و هم‌چنان،‌در کشور‌های خارجی مساعد نماییم. تلاش ما این است که انستیتوت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان(ICTI) به مکان با اعتباری برای تولید اندیشه، ابتکار و نو آوری و تحقیقات مرتبط با آن تبدیل گردد. البته، استراتیژی مشخصی را برای ارتقای ظرفیت انستیتیوت و بالا بردن اعتبار اکادمیک آن تدوین کرده ایم که کارها عملاً جریان دارد.»